Recuperare după naștere prin fitness

Sarcina este o etapă din viața oricărei femei care implică schimbări importante, fizice și emoționale. 

După naștere, corpul nu își va reveni  imediat la starea în care se afla înainte de sarcină, așa că este nevoie de timp, perseverență, ghidare și răbdare pentru un abdomen plat și, mai ales, pentru ca articulațiile să își recapete rezistența și elasticitatea.

Fitnessul este unul dintre cele mai eficiente și sigure tipuri de mișcare pentru o remodelare corporală de durată, care să însemne atât reducerea numărului de kilograme acumulate pe parcursul celor 9 luni de sarcină, cât și o necesară tonifiere musculară.

Dacă femeia a practicat exercițiile fizice înainte de sarcină și pe durata acesteia, recuperarea postpartum va fi, evident, mai ușoară. 

Însă, indiferent de condiția fizică a mamei este foarte important să se înceapă un program de antrenamente doar după recomandarea medicului  și sub supravegherea și îndrumarea unui antrenor de fitness profesionist.

Recomandăm personalizarea exercițiilor fizice postpartum!

În primul rând datorită apariției diastazei abdominale, o modificare anatomică specifică sarcinii, datorată creșterii uterului în volum, care înseamnă practic o distanțare a celor 2 mușchi drepți abdominali. Elasticitatea țesutului conjunctiv care unește acești mușchi este afectată de hormonul numit relaxină, hormon care ajută la relaxarea ligamentelor din structura bazinului, necesară procesului de naștere.

În cele mai multe cazuri, nivelul de relaxină din organism se menține ridicat, în medie încă 4, 5 luni după naștere, de aceea este esențial ca activitatea fizică să se facă atent, fără a cădea în capcana abdomenelor făcute oricum, oricând și în număr cât mai mare. 

Cel mai bine este să se lucreze zona abdominală împreună cu un kinetoterapeut pentru a se putea preveni agravarea diastazei prin apariția de leziuni în urma unor tehnici de fitness incorect practicate pe cont propriu. Pe de altă parte, pot exista probleme la nivelul podelei pelviene ( grup de muschi, ligamente și membrane foarte solide în formă de diamant care susțin vaginul, vezica și rectul). Mușchii pelvieni devin și ei slăbiți în urma travaliului și, de aceea, este potrivită practicarea unor exerciții  ( cele mai cunoscute sunt tehnicile Kegel ) la scurt timp după naștere ( 21 de zile dacă nu există contraindicații medicale ), cu suportul unui specialist în fitness.

Mișcarea, cheia recuperării după naștere!

De asemenea, pe lângă fitness, utilă este și gimnastica hipopresivă care constă în posturi și tehnici de respirație pentru refacerea peretelui abdominal, fără a se pune presiune pe regiunea lombară.

Și acest tip de gimnastică este bine cunoscut de către un antrenor personal și face parte din procesul de recuperare prin sport după naștere. 

Sesiunile de antrenament cardio vascular trebuie să fie și ele adaptate organismului aflat într-o perioadă de tranziție ca și condiție fizică și balanță hormonală.

Nu toate femeile sunt la fel și nici toate sarcinile și nașterile nu urmează un tipar strict, deci antrenamentul de fitness nu poate fi același pentru toată lumea.În cazul unei nașteri prin cezariană, revenirea femeii la forma fizică inițială durează mai mult timp și implică o atenție sporită. La aproximativ 6 săptămâni se poate începe o rutină ușoară de fitness, bazată inițial pe exerciții care să îmbunătățească funcțiile inimii și plămânilor, treptat urmând să se introducă în programul de antrenament și exerciții de forță, cu o intensitate gradată.

Așadar, pe cât de importantă este mișcarea pentru o proaspătă mămică, cu numeroase beneficii fizice și psihice, pe atât de necesară este și abordarea ei într-un cadru specializat, în care susținerea unui preparator fizic, a unui kinetoterapeut și a unui nutriționist pot face diferența între o recuperare sănătoasă și armonioasă și o pseudo slăbire și tonifiere corporală, cu riscul declanșării unor probleme medicale nedorite. 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *